sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Hingstbestyr

Först och främst: Jag VET att jag så sent som i förra inlägget sa klart och tydligt att här är det bara Sparrow som gäller. Men eftersom hon fick vilodag och det händer lite annat, så blir det bara ett SISTA inlägg om de andra hästarna.
Och detta inlägg handlar då om hingstar. Ett förbjudet ord. Jag vet själv för under en tid bodde en hingstunge i mitt IRL-stall och ja, vad som hände kan ju varenda kotte tänka ut. Hux flux så hade han gått ut ur hagen och på nåt vis tagit sig in till mina 2 ponnyer, ett sto och en valack. Lyckligtvis så upptäcktes rymlingen snabbt men han var nog någon timme därinne iaf, och jag var helt ifrån mig! Tänk om han hoppat upp och betäckt mitt sto? Till saken hör att han inte ens var ett år fyllda... Men troligtvis hade hon bara jagat bort honom eftersom hon inte gillar unghästar (hehe^^) och han åkte efter ett tag. Skönt att bli av med honom...
Så jag vet en del om hingstar, deras påhittighet och påflugenhet. Och nu till Lufthästvärlden. För ett bra tag sedan räddades en stor vit sak på tretton år från en gammal övergiven gård till Ängsstallet. Och gissa vad han gjorde? Första dagen i hagen bredvid mina andra hästar hoppade han över och betäckte ett varmblodssto, också hon räddat. Frukten av det har vi här idag, en liten grabb vid namn Eukalyptus. Det blev snabb kastrering för pappan och ja, snabb kastrering för lillen snart oxå...
Nu är det ju så att min lilla småhingst Chalande på drygt nio månader vandrade ut ur hingsthagen och bara "råkade" hamna utanför mina tjejers place. De brunstar ju som galningar (ja, även Sparrow IGEN) men som tur var kom Chatten aldrig in till dem, vilket var för väl. Det var nämligen en granne som sett tjejtjusaren utanför hagen och ringt. Så ligger det till.
Och vet ni vad? Smart som jag är har jag lyckats köpa en nittonårig fjordhästhingst, blind på höger öga till på köpet. Men annars skulle han ha hamnat i slakttransport och han var så snäll, liksom vädjade till mig att rädda honom och vad skulle jag göra? Jag var fast.
Han är då 19 år fyllda, renrasig efter vad jag förstått. Varför han skulle slaktas vet jag inte, men han ska vara inriden och fullt frisk. Så nu går han med grabbarna i hingsthagen. Han heter Varg. Min smörgula skönhet! Har alltid velat ha en fjording! Är kanske lite kär... Kanske...
Men billig var han och då var dagens goda gärning gjord. Men nu måste jag avsluta. Har fått huvudvärk av allt detta. Ständigt dessa hingstar!
Nej, inga mer hingstar idag...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: