sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Fullblodssaga & fjordhästdrama

Har inte så mycket news för er idag. Förutom att jag ridit Alpha i skogen, men det har jag ju lovat mig själv att INTE snacka om här, vad jag gör med Alpha & Kickan, alltså. Men det gick bra.
Juste, har ju lite att berätta om. Inte för att detta handlar om Sparrow heller, men ändå. Jo, för någon månad sedan var jag och en kompis på galopptävlingar på Täby (på låtsas). Vi fick snabbt upp ögonen för ett stort, gängligt och mörkbrunt xx-sto på sex vårar som redan under uppvärmningen taggade till lite extra och var till besvär för ryttaren. Hon fick en dålig start men avancerade och lyckades tränga sig fram till en sjätteplats när ungefär halva loppet gått. Hon hamnade intill banräcket och på något vis fick hon sladd, halkade in i räcket och gick omkull. 
Hon var snabbt upp på benen men haltade kraftigt, totalt blockhalt på höger fram och vägrade stödja på vänster bak. Jockeyn klarade sig men loppet var över för hästens del, det var tal om att avliva henne på plats. 
Men då var vi nere och lyckades övertala ägaren om att vi kunde ta hand om henne istället för att hon skulle dö. Kanske lite inspirerade av Melanie och Jazz när Image går omkull och bryter benet. Men vi fick i varje fall ägaren med oss och dagen efter åkte vi och hämtade henne.
Solanum Nigrum L, som hon heter, eller Natta som vi kallar henne efter namnbetydelsen (nattskatta på latin), går nu med benskydd i en sjukhage och ska fortsätta med det i ca 2 veckor till (totalt fem veckor). Hon är lite ledsen för att alla andra får gå ut i sommarhagen och inte hon, men tids nog ska även hon göra det och då finns det ju mycket kvar av sommaren! Så nu fokuserar vi på att få vårt lilla fullblod på banan (eller benen) igen. Där var jag rolig.
Ps. Fjordhästhingsten Varg verkar inte trivas så bra i hingsthagen, förmodligen på grund av hans högra blinda öga. De andra är på honom och hackar hela tiden och jag vet inte vad jag ska göra! Han är ny så kanske vänjer de sig och accepterar honom, men just nu går de andra i en klunga medan han går ensam typ 20 meter bort. Stackaren! Får hitta någon nödlösning om det inte blir bättre.
Kram
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: