sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Mini-vår-hopp!

Igår firade vi våren här på Ängsstallet genom att ordna en liten klubbtävling, med tre höjdklasser. Det var endast för stallets inackorderade hästar och ponnys, mest för kul. Det var clear round och därför delades rosett ut till nästan alla startande. I högsta klassen, 90-110 cm, red jag Trollet och Mentos, som båda gjorde en väldigt fin och felfri runda. I mellanklassen, 70-90 cm, var det Garm, Miro, Trix och Shadow som alla var mycket duktiga. Trix och jag hade det dock lite kämpigt inför andra hindret, det blev ett par vägringar. Första gången var det någon som sköt uppe i skogen, så då blev han lite rädd inför det, och andra gången halkade vi. Men tredje gången gillt brukar man säga, och det slutade bra. Och i den lägsta klassen, 50-70 cm, red jag Stjarni och Ginny. Stjarni har ju varit väldigt skeptisk till det här med hoppning, men på senare tid har han faktiskt börjat gilla det mer och mer. Ginny gjorde en väldigt bra och felfri runda, jag är jätteimponerad då hon är ganska otränad och inte har haft någon som vågat satsa riktigt på henne. Hon är också fjordhästkorsning importerad från Norge, och fjordhästar brukar ju inte direkt vara de ultimata tävlingshästarna, men Ginny for runt banan som en oljad blixt med höga språng. Kort sagt, det blev en trevlig början på våren 2015. Vet att jag knappt sagt ett ord om en ponny vid namn Lucky Lady? Hon tillhör nämligen min syster och kom hit den elfte januari, hon har alltså varit här i ca 2 månader snart. Vi har liksom glömt bort lite att hon finns, hehe, men nu tänker jag börja träna henne själv om systern inte vill eftersom jag har en tendens att vilja ta tillvara på ALLT och hatar att låta någon häst "förfalla". Då denna ponny är ganska ung, hon är sju år gammal, finns det ju extra mycket att utveckla. Men i alla fall, hon är skimmel, Welsh Mountain och 126 cm i mankhöjd, vill jag minnas. Tyvärr finns ingen sida åt henne men vi får försöka plocka lite ur minnet istället. Lady är alltså ganska liten men väldigt snäll, hoppar fint och jobbar ambitiöst. Hon kan inte så mycket då hon har fått föl tidigare och därför är inriden ganska sent. Men jag tänkte försöka sätta igång henne typ i veckan, försiktigt då hon vilat på lösdriften i ett par månader. Det kom också en ny storhäst igår, Hamlet heter han. Han är 14 år och KWPN, dressyrhäst på allra högsta nivå. Vi har honom endast på prov än så länge. Dessutom ska vi åka och kolla på en liten shettistjej vid namn Silverpilen idag, sjukt söt! Egentligen är väl en så pass liten ponny i minsta laget för mig men då det är luft kan man ju liksom rida på en 190-häst likaväl som på en 70-ponny... Eller kan man det? Vad är era åsikter? Tycker du att det är "oseriöst" att rida en lufthäst som egentligen är för liten eller för stor för en? Själv bryr jag mig inte direkt så mycket och låter alla få göra på sitt sätt, men vill helst försöka ha hästar i så "naturlig" storlek som möjligt, runt 150 sådär. Kommentera med din åsikt! Kramiz (Bjuder på en bild på Silverpilen, Lucky Lady och Hamlet:)
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: