sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Breaking News

Hallå där, och förlåt så hemskt mycket för den extrema bloggtorka som bloggen drabbats av. Har bara inte hunnit kika in, och så har datorn strulat och jag vet inte vad... I alla fall så har jag lite nyheter till er. Jag har köpt två nya ston, Skarholts Alpha och Deniz Ever C. Alpha är ett fuxfärgat varmblod på fyra år, ett riktigt ögongodis och minst lika underbar uppsuttet. Deniz är ett skimmelfärgat connemarasto född 2005 och har just nu en liten bebis i magen, beräknas föla i juni. Annars så har jag ridit lite, igår så kom min bästis hem till mig och vi red lite. Jag tog Alpha och hon fick ta ett annat sto, Romea's Whisper. Wewee är ganska svårriden och hetsig, så det kan verka som ett dåligt hästval från min sida då min vän inte är speciellt rutinerad. Men anledningen är att Alpha och Wewee är bästisar. Wewee var hög i rang redan innan Alpha kom, men när lilla undergivna Alpha kom till stoflocken mottogs hon med öppna armar och speciellt Wewee tog henne under sina vingars beskydd. Därigenom har Alphas status i flocken höjts rejält och hon är nu ganska högt uppsatt. Det är kul att se att mina tjejer trivs så bra tillsammans. Alpha som är en långbent, ung gröngöling och lilla Whisper som har både det ena och det andra i sin stam, en liten ponnykorsning med ett sjuhelsikes temperament. Men fina är de i alla fall båda två. Sedan har jag även åkt in till veterinärstationen med Summerwind. Nu är han kastrerad, han kastrerades igår. Efter lite funderande kom jag fram till att jag redan har så många hingstar på gården och tanken med Summer nu är att bara ha honom som tävlingshäst. Dessutom vet jag inte hur jag ska göra med lilla Hide and Seek. "Andy" är ju än så länge bara åtta månader men det börjar bli dags att fundera hur jag ska göra. Han är min första egna uppfödning ÄS Salut xx's enda avkomma och visst vore det superhärligt att bära vidare Saluts blod på Ängsstallet, nu när pappa är valack. Vi får se helt enkelt. Dessutom har vi precis varit ute med Miro, Calibo, Shadow, Blix och Hope på tävling. Det var tre LC-klasser och Miro, som bara startat ett par gånger hittills, lyckades kamma hem vinsten i en av klasserna samt hamnade på varierande tredje och fjärde i de andra. Han är helt otrolig, min Miro! Hope gjorde sina första starter idag, med en fjärdeplats och en tiondeplats som resultat. Blix gjorde också två toppenrundor och slutade på andra respektive nionde plats. Calibo har inte riktigt kommit tillbaka ännu efter en muskelbristning som upptäcktes för några månader sedan men gjorde även han fina starter, även om det inte räckte ända fram. Shadow startade bara en gång men åkte hem med en fin sjätteplatsrosett. Har också märkt att Ängsstallet börjar falla lite mer åt ponnyhållet, mest sett ur avelssynpunkt. Förra året kom ju bara ett halvblodsföl och två ponnyföl. Nu när stallet snart fyller ett år slår vi på stort och börjar avla lite mer på Welsh, Ridponny och Shetlandsponny. Vi har skaffat oss samarbete inom två, eventuellt tre av raserna och jag är jättetaggad inför årets avelssäsong. Det var allt. Bjuder på ett par bilder på nykomlingarna Alpha och Deniz!
Skarholts Alpha, fotograf Nils Lidén.
Deniz Ever C, fotograf Agnes Lindström. Stort C på Deniz bild! Inte kopiera!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: