sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Sommarbete 2016

Igår släpptes alla Gråsjös hästar ut på sommarbete. Till dem räknar jag även mina tjejer (De 4 musketörerna), även om de bara byter till en något större hage nära stallet och fortfarande kommer att ridas regelbundet under sommaren.
Det regnade på förmiddagen när vi släppte ut dem, men det verkade inte bekomma någon det minsta! De riktigt hoppade av glädje och drog repa efter repa runt i hagen. Ston, föl och valacker går tillsammans i en stor hage ungefär två, tre kilometer från stallet, medan hingstarna får hållas närmare, i en inte lika stor hage med tanke på att de inte är lika många.
Musketörerna går i hagen bakom paddocken som de gjorde förra året.
Nu känns det verkligen som att det är sommar på riktigt, när hästarna får gå runt och dega i sommarhagarna och man ser hur magarna växer sig större och större! 
Men Batinka har ju haft fång tidigare innan jag köpte henne, shetlandsponny som hon är, och därför får hon ha betesreducerare på sig, för att inte riskera att bli sjuk.
På tal om Batinka - jag tänkte mig att hon ska få joina de andra hästarna senare, eftersom hon nu går tillsammans med hingsten Bergahed Kosmos. Blir hon dräktig blir detta hennes tredje föl. 
Visst känns det extra bra med tanke på att Nattskatta vid den här tiden förra året knappt kunde gå ut ur transporten? Hältan är nästan helt borta nu, visst att det syns lite, men hon verkar inte vara särskilt besvärad av det. Jag tror inte att hon kommer att bli ridbar igen, och om hon blir det så är det nog skritturer som gäller. Inte heller är jag för förtjust i tanken på att ta föl på henne, eftersom magen då belastar benen i onödan. 
Men framtiden får utvisa hur det blir! Just nu känns det bara fint att se henne beta sida vid sida med tjejerna. Det är verkligen rörande hur väl de har tagit henne under sina vingars beskydd och låter henne vara med. Till och med Sparrow tar hand om henne, Sparrow som annars inte är jätteglad i andra hästar. 
Men de här fyra har verkligen hittat varandra och det är fint att se. Jag är så glad över att ha kunnat ge Natta det här. Hade vi inte ryckt in och köpt en förmodligen kroniskt skadad häst den där dagen på galoppbanan, så tror jag inte att hon hade varit i livet idag. Nu är hon både i livet och verkar vara lycklig, och det är fantastiskt att vi har kunnat rädda henne.

Nä, nu ska jag sluta babbla innan jag börjar gråta! 
Kram på er och ha en riktigt fin sommar!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: