sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Vårkänslor i luften

Hej igen! Vi har precis gett oss ut och gjort ultraljud på de fyra stona som nu har gått med sin respektive hingst i två veckor för att se om de är dräktiga. Alla såg ut att vara det, vilket är jättekul. Överlag har hingstarna på Gråsjö väldigt bra fruktbarhet, så det är inte ofta en betäckning inte resulterar i dräktighet.
Utöver dessa fyra ston planerar jag även att betäcka två hästar till. Det är alltså Batinka, en shettis, som ska betäckas med femåriga hingsten Universe Song, som också är shettis. Det blir hans första avkomma om allt går vägen, men här tror jag att jag tillämpar betäckning vid hand av säkerhetsskäl.
Det andra stoet jag planerar föl på är Nattskatta. Ni minns henne väl? Galoppören som kom hit och som alla trodde var för skadad för att överleva? Nu mår hon mycket bättre, även om hon aldrig kan ridas igen. Därför tänker jag mig en karriär som avelssto för henne. Hingsten jag tänker mig till henne är Junibackens Ymer, och även här kör jag på betäckning vid hand. Ymer är en erfaren avelshingst med åtta avkommor sedan tidigare. Natta är snäll men har aldrig betäckts av en hingst förut, vilket är varför jag tar den säkra vägen.
Hästarna är så fulla av vårkänslor nu så det är inte klokt. Men, en kul sak är att Trollet har premierats till ELIT, den sista premieringen! Han har även startat lite i Grand Prix, vilket är den högsta dressyrklassen som finns på SLF, samtidigt som han är aktiv som avelshingst på gården. Han har många bollar i luften, han!
Så, om vi har tur, lär sex nya föl födas på Gråsjö i sommar! Är det inte spännande?
Kram
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: