sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Vad som hänt

Jag och Garm har tagit flera underbara ridturer tillsammans, den senaste igår då vi red ut i alla gångarter. Det var verkligen häftigt, han jobbade med hela kroppen och var precis lagom pigg. Sedan har jag även ridit Hugleikur, islänningen, men vet ännu inte riktigt hur jag ska göra med henne. Visst, hon är jättefin och jag älskar verkligen hennes rufsiga man och mjuka gångarter, men har jag tid för henne? Vi får se. Har i alla fall börjat kalla henne för Rödluvan, på grund av hennes eldröda man! Jag och Sparrow har bara longerat lite och ridit ut, det går inte att göra så mycket eftersom isen är rent förrädisk. Man kan åka skridskor nere på ridbanan, jag lovar! Har på grund av det inte hunnit träna så mycket med tvåårshingsten, dock så har han fått följa med en gång när jag och Garm red ut och det gick väldigt bra. Fin kille det där, tror att vi kommer passa bra ihop. Nu kommer det även två nya hästar till oss! Den första är en lite rolig korsning, pappa var shettis och mamma nordsvensk, men det får lov att vara en väldigt stor shettis eftersom hon ligger på 163 i manken! I alla fall, Dessie King heter hon, nyss tre år fyllda och är utbildad inom travet men då hon är så pass ung är hon fortfarande formbar. Tänkte göra henne till ridhäst! Föll direkt för hennes lite klumpiga, stora gång och oförstående sätt, hon är lite orolig och handskygg samt ganska stor och okunnig att rida, kan knappt några dressyrrörelser och att vända i galopp går bara inte. Men Dessie charmade mig då jag älskar kallblod och speciellt lite lurviga, lufsiga och "klumpiga" kallblod, och jag tror att vi kommer passa väldigt bra ihop. Jag provred henne idag, bara för några minuter sedan faktiskt, och det var helt magiskt. Henne behöver jag inte ta på prov, köper henne direkt! Vilken dröm alltså, en helt ny häst att utbilda. Den andra hästen är även den ett kallblod, en korsning han med men vet inte mellan vilka raser. I alla fall så är han fux, har lite vita hår i pannan och är en valack född 1999. Lucidor heter han, helt makalöst snäll och mysig pojke. Han är tävlad upp till LB dressyr och var väldigt härlig att rida, ganska stor och luftig galopp men när man väl vant sig var det som att sitta i en gungstol! Lusen som han kallas, har ett väldigt fint psyke precis som de flesta kallblod, gillar att hoppa men har aldrig tävlat i det. Mjuk och fin i munnen, blir aldrig stark och vill alltid samarbeta. Jag vet att det börjar bli lite väl många hästar här, men jag kunde bara inte säga nej åt den här helt otroliga mysiga valacken och den här stora, övervuxna nordsvenskkorsningen som inte kan vända i galopp - de tog mitt hjärta helt enkelt. Lusen kommer vi dock ta på prov innan vi bestämmer oss. Och eftersom jag känner att Ängsstallet börjar bli lite väl fullt, är det väl dags att rensa ut. Jag har bestämt mig för att sälja en del hästar, bland andra Lotus och Corn. Om ni vill veta mer om dem för eventuellt köp, kommentera! Söker även medryttare till Iris Escapist, Zamuraj, Damla, Stjarni och Oliwer. Samma sak om du vill hyra/sköta dem, kommentera för mer info. PS!!!! Idag är det exakt ett halvår sedan Sparrow blev min och den här bloggen startades! Tänk att det gått så fort, och tänk att ni har hängt med alldeles från början! Tack alla trogna läsare! <3
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Sarah
skriven :

Så roligt att det går så bra med Garm och allihop! Har följt din och Sparrows resa sen du startade bloggen, håller med dig om att det gått snabbt, och Sparrow har verkligen utvecklats tillsammans med dig!
Lycka till ännu ännu en gång med Garm, Leikur, Lus, Dessie, Sparrow och allihopa :)
Kram

Svar: Hej! Vad kul, ja, hon är en liten pärla. Tack, tycker verkligen om alla hästarna och passar bra ihop med dem, så det är verkligen härligt att gå ut i stallet och mötas av dem!
Kram
Ella Hultqvist