sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Rubrik??

Jag låter rubriken tala om att jag fått rubrik-kramp. Och vilken rubrik passar då bättre än denna?
I varje fall så kom jag upp för dryga timmen sedan från badstranden. Jag red ner med mina tre tjejer, Alpha som vanligt i mitten. Hon är lite som en stoppkloss, haha nä, Alpha kan vara hur pigg som helst men ibland (oftast) är hon på "soft" humör. Vilket passar bra då de andra är riktiga humörtanter.
Och annars så ska jag åka och hämta 3 (!) hästar imorgon. De är alla tre mina. En utav dom, en liten skäckig ridponny på tio år, är tänkt att bli tävlingsponny, Wind of Fields aka Wilja som hon heter. De andra två är en sextonårig nordsvensk valack vid namn Lukas och den andra en svart rhenländare som heter Garnier. Jag hittade Wilja på egen hand men Lukas har jag varit medryttare på och Garnier sålde jag till henne som nu skulle sälja båda två, det är krångligt, jag vet. 
Nu på kvällen blev det ju lite svalare och därför passade vi på att betäcka Z och "hans" tjej, Enya. De har stått i hagarna bredvid varandra hela dagen och bekantat sig med varandra. Nu hade de hälsat färdigt tyckte vi, och tydligen Z oxå för het på gröten var han verkligen. 
Vi handbetäckte som vi sa och det var nog tur det! Z blev väldigt ivrig och nästan slängde sig på stoet, som förvirrat vinglade till litegrann. Hon kickade lite efter honom efter den plötsliga händelsen, men hon har ju en avkomma sedan tidigare så hon är ganska van att betäckas. Z fick betäcka ett par tre gånger, sedan fick det vara nog. 
Det var nog bra med handbetäckning först. Nu såg vi hur han betedde sig och om han inte lugnar sig till imorgon (då kör vi igen haha) kommer vi att fortsätta handbetäcka hela brunsten. Detta för att minimera skaderisken på både sto och hingst, en kompis till mig hade en femåring hon släppte på fribetäckning första gången och stoet sparkade sönder bogen på stackaren. Han kastrerades snabbt och hon var tvungen att skicka tillbaks stoet, såren läkte men ärret satt kvar och den stackarn blev aldrig densamma som innan händelsen igen. Skräckhistoria om betäckningar som slagit fel. Därför kommer vi vara rädda om båda och bara hålla Z till handbetäckning om han inte går ner i varv lite.
Kramiz

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: