sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Betessläpp!

Imorse tog vi ut alla hästarna och gick med dem (ja, båda hagarna ligger på gångavstånd från gården) till sina respektive hagar. Det var inte fullt så "somrigt" som vi hoppats, det ösregnade faktiskt, men det hindrade inte några glada hästar och ponnyer från att hoppa ut och dra en överlycklig repa längs hela hagen, medan andra var betydligt lugnare och visade sin glädje på annat sätt - genom att direkt stoppa ner huvudet och börja äta. Men efter ett tag drogs också de mest svårflörtade med i ruset och jag lovar, en bockande, frustande, hoppande och fullkomligt överlycklig skock hästar i full galopp över fälten är en upplevelse för sig.
Fölungarna höll sig till sina mammor och vi var oroliga för att de skulle hamna mitt i vimlet och råka komma i vägen för någon framstormande häst, men de klarade sig fint. Stona tog hand om sina små jättebra och även om det regnar nu så tror jag att fölen mår prima.
De enda som inte helt gått ut på bete än är Sparrow, Kickan och Alpha. Tjejerna har dock bytt hage och går tillsammans i en stor och lummig hage, dock så ska vi ta in dem ikväll inför resan så hel semester är det inte än. Sparrow accepterar de andra bra, hon är ju speciell och trivs inte med vilka hästar som helst. Men det här verkar vara en bra kombination, Sparven leder, sedan Alpha och lilla Kickan är lägst i rang, ödmjuk som hon är. Men de betar ändå tillsammans och ingen dummar sig.
Det blir ingen tid till att prova Kickan innan vi drar iväg. Det regnar oupphörligen och jag har då ingen lust att rida omkring på en plaskvåt ridbana eller i ett halvfärdigt ridhus. Ridhuset har vi ju jobbat länge på och det bör vara klart till hösten, när det börjar knäppa till med kölden. Men i nuläget har vi inget tak och då är det ju liksom lite meningslöst tänker jag.
Jag ska blogga från stugan också hoppas jag, beror på om jag hinner. Annars gör jag det när jag kommer tillbaka på tisdag (?).
Iaf, lite bilder från betessläppet. Fotade av b la zuzule.com.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: