sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Nova bestämde sig

Ja, till slut bestämde sig gamla Nouvelle för att det var dags att klämma ut den där fölungen nu. Igår kväll precis efter insläppet (den var exakt 19, vi hade varit hos en kusin som fyllde år och skulle in i stallet och titta hur det gick, några sekunder till så hade fölet redan varit ute när vi kom!) lade hon sig ner i boxen och födde fram sitt föl. Alldeles chokladbrun är han! Han tittade på oss och blinkade som om han var trött, och det var då vi kom på namnet: Neccessary. Neccessary betyder ju "nödvändigt" på engelska, och vi tyckte att det passade då han verkligen väntade till sista sekunden med att komma ut och såg ut som om han hade haft det så bra därinne. "Varför måste jag komma ut?" Söt är han i alla fall och igår på eftermiddagen tog vi ut Nouvelle för att beta i det fina vädret, precis som vi gjorde med Irina och Iris. Ness travade på efter mamma men verkade ta det ganska coolt, inte så rädd som Irina var. En cool kille, helt enkelt! I lördags red jag Mentos och Trollet på banan. Fina killar båda två. Jag satte upp en oxer på runt 50 cm men nästan det dubbla bred, och tänka sig att båda pojkarna tog det lekande lätt! Speciellt Trollets trav är helt gudomlig, men Mentos snabba galopp och hoppförmåga är svår att mäta sig med. Dessutom red jag ut på Sixteen, en New Forestkille på sju år. Riktigt härlig är han, och jag tog med Phoenix som jag också har på prov vid hand. Vi kommer också få in en ny åring, en tinkerhingst. Han heter Klumpur (isländska för "Klump", varför han har ett isländskt namn när han är tinker vet vi inte...?) men hursomhelst så kommer vi bara att kalla honom för Klumpen. Han anländer den 6 maj och när vi såg honom ute på annons kunde vi bara inte säga nej! Bjussar på bild på både Neccessary och Klumpen! <3
Neccessary. Från flickr.com, fotograf semikel.
Klumpen på ettårsvisning. Foto från ransu.kuvat.fi
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: