sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Skänkelhjälper

Jag tror att Sparrow funderat över det här med ryttare sedan igår, för när jag satt upp idag fick jag inte så mycket som en ruskning till svar! Hon stod blickstilla och lät mig klappa henne på bogen, halsen, på korset och i manen. Självklart blev hon belönad med godis direkt, sådant uppförande förtjänar ju faktiskt lite beröm! Min duktiga flicka upphör aldrig att förundra och förvåna med sin Jag tryckte försiktigt med skänklarna och smackade för att få henne att gå framåt. Sparrow blev lite förvirrad och tog ett stort skutt istället, körde upp huvudet och kämpade mot bettet. Jag hoppade av, ledde henne tillbaka till startpunkten och satt upp igen. Jag skänklade försiktigt på, och den här gången tog hon det rätt och gick faktiskt framåt. Visst, lite tveksamt, men vad gör det när jag precis fått min häst att gå framåt för skänkeln? Vi skrittade ett helt varv, och kom tillbaka till starten helskinnade, både Sparrow och jag. Under hela "ridturen" kände jag att jag satt stabilt och ganska tryggt i sadeln, även om hon skyggade lite och var aningen vinglig under min tyngd. Det blåste en hel del så det kan ju ha varit en bidragande faktor. Det här kommer jag då att träna på i minst 2 veckor framöver. Skänkel- och vikthjälperna är trots allt det som gör att hela ridningen fungerar, för hur skulle man annars kunna hoppa en bana eller rida ett dressyrprogram, om inte hästen var införstådd med skänkeln och vikten? Hur skulle man överhuvudtaget kunna få hästen att gå framåt, om den inte förstod vad du menade när du skänklade? Visst, den skulle säkert reagera på rösten, på "smack-kommandot", men det känner jag att Sparrow faktiskt har koll på. Hon förstår kommandon som: "Skritt", "Trav", "Galopp", "Halt" och "Backa" och det tycker jag känns som en ganska stabil grund att stå på vad gäller hennes träning. Hon kan de grundläggande röstkommandona och reagerade lika mycket på skänkeln som på smackandet när jag bad henne att börja gå. Jag är verkligen stolt över henne och att se henne utvecklas är fruktansvärt roligt! Kram
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 alehajo
skriven :

Om hon kan dom kommandona från rösten skulle jag råda dig att pröva NH först innan du går vidare.

Svar: Hej! Ja, tack för rådet. Absolut värt att testa!
Ella Hultqvist