sparvresan.blogg.se

Välkommen ska du vara till en blogg om en problemhäst som gick från nästan ohanterlig till riden på bettlöst - barbacka. Inkörd och travar byn runt framför vagnen. En speciell häst med en speciell historia. Välkommen.

Holländska dressyrdrömmar

Idag kom en lyxig hästbuss körande på vår infart. Efter lite snack med säljaren hjälptes vi åt att leda ut innehållet - tre alldeles underbara dressyrhingstar. 
För ett par veckor sedan var jag nämligen på en stor dressyrtävling i Skåne där alla de här sockertopparna startade, var och en i sin klass. Efter att ha sett deras uppvisningar så pratade jag lite med ägaren och fick veta att alla tre var till salu. Gissa om jag slog till? Och idag var alltså alla papper färdigskrivna och de är här!
Den första heter Hengsten Prestige 992, KWPN (holländskt varmblod) född 2009. Han är ljusbrun med bläs, 164 cm och världens snyggaste! Verkar också vara jättetrevlig att rida. Han är bedömd med hela 42 poäng och tävlar MsvB dressyr, men är löshoppad upp till 110.
Nästa heter Hengsten Uptown 221, KWPN på 7 år. Mörkbrun med bläs, 168 cm. En bestämd hingst med mycket vilja, det såg väldigt lätt ut på banan men efteråt sa hans ryttare att han var "hästvärldens bulldozer". Bedömd med 43 poäng, tävlar MsvA men är löshoppad 120.
Sist men allt annat än minst har vi Hengsten Gribaldi 664, femårig KWPN på 171 cm. Svart/svartbrun utan tecken. Väldigt trevlig häst, såg ut att vara en fröjd att rida. Vann Holländska Unghästchampionatet 2014 och är bedömd med 41 poäng. Tävlar i dagsläget MsvC men är löshoppad 100. 
Som ni kanske räknat ut kommer alla herrarna från välansedda stuteriet Hengsten i Holland. Just nu är tanken att tävla upp dem i dressyren för att senare erbjuda dem till andra stall som avelshingstar, då jag själv saknar lite KWPN/SWB-ston. En hingstannons kommer att läggas upp på SLF när jag hunnit klassa upp dem och bekanta mig med dem.
Annars inget nytt, en liten skrittur på Sparrow idag bara. Väntar på besked från veterinären om Nattas operation. Vi har även fått en rollspelskategori på SLF så nu kommer jag ju att hänga där rätt mycket! Yaay! :)
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: